2007/11/08

Én és a black metál - személyeskedő vélemény

Sosem rejtettem véka alá, hogy mit is gondolok a metálról és azon belül is a black metálról. (Mielőtt még ugatnál, metál és nem "metal", Magyarországon élünk.) Alapvetően zeneileg semmi probléma nincsen a black metállal, csak néhány apró dolgot kivéve.
Szerintem egy zene nem lesz attól zúzós, ahogy azt a bm-es képzelik. Semmi félelmeteset, megrendítőt, sátánit nem találok abban, ha néhány bőrkabátos, magát az ördög hercegeinek képzelő, pandamackós maszkot viselő ember fel alá rohangál egy színpadon, károg, keresztet éget, meg fordít lefelé, meg mindenféle ilyen baromságot csinálnak. Azzal sem értek egyet, hogy a black metál filozófiája mély és egyáltalán van ilyen. Azt mondják, hogy azért jött ez a zene északról, mert ott az emberek a természet közelében élnek, elég sokáig pogányok voltak az ottani népek, ott még hisznek a természet erejében, szellemében és nem fogadják el, hogy az ember ebbe a kényes egyensúlyba belepiszkál. Isten meg bassza meg, mert csak akkor tudjuk önmegvalósítani magunkat, ha sátánisták vagyunk és akkor nem kell rettegnünk, meg félnünk Isten haragjától. (Bázmeg, hallod ezt odafönt? Nem akarok vallás filozófiai vitába keveredni, de aki egy kicsit is mögélát a dolgoknak, az tudja, hogy ugyanúgy megvalósíthatod magad, soha nem kell félned és rettegned.)

Ismertem néhány black metálos arcot, akik csak a zenéért hallgatták és nem hittek semmi ilyesmiben, sőt elismerték, hogy ez az egész egy iszonyat nagy bohóckodás. Aztán ismertem olyat is, aki meg kőkeményen idézte a démonokat és égette a bibliát. Szántam is a nyomorultat.
A közönség tehát változó, de leginkább róluk is megvan a véleményem. Voltam néhányszor ilyen meg olyan rendezvényen, fesztiválon, bulikon, de nagy általánosságban a véleményem kb. ennyi:



Szóval a véleményem még mindig áll. A black metál egy olyan zene, amit nagyon profin, nagyon ügyesen, nagyon nagy tehetségek is tudnak csinálni, de alapvetően egy hatalmas nagy fos, az, ami körülötte van. A közönség meg kb. ennyi, ha nem részegek, mint a picsa, akkor tök jó fejek, így meg csak a legalja. Ja, nem, vannak még a tarhálós punkok, mondjuk ők legalább nem próbálnak démonokat idézni.

Nincsenek megjegyzések: